کد مطلب:312009 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:288

مرجعیت علمی مسلمین
همواره باید فرد یا افرادی در جامعه اسلامی باشند تا معارف و دستورات الهی را به كسانی كه آگاهی ندارند بیاموزند. واضح است كه این افراد باید از چنان دانشی برخوردار باشند كه خطا و اشتباه در دانششان پیش نیاید تا بتوانند حافظ و نگهدار واقعی احكام الهی باشند. قرآن مجید در این رابطه می فرماید: فاسئلوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون.1 در این آیه خداوند دستور می دهد افرادی كه نمی دانند از «اهل ذكر» سؤال كنند، و منظور از «ان كنتم لا تعلمون» «اگر نمی دانید»، جمیع معارف حقیقی است و مقصود از اهل ذكر هر كسی است كه عالم به آن باشد ولی بر اساس روایات مصداق «اهل ذكر» در آیه شریفه همان اهل بیت علیهم السلام می باشند.



* ابن عباس در باره «فاسئلوا اهل الذكر» می گوید: آنها محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین هستند، آنان اهل ذكر و علم و عقل و بیانند و آنان اهل بیت نبوتند.



ابن عباس در باره «فاسئلوا اهل الذكر» می گوید: هو محمد و علی و فاطمة و الحسن و الحسین علیهم السلام، هم اهل الذكر و العلم و العقل و البیان و هم اهل بیت النبوه... . آنها محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین هستند، آنان اهل ذكر و علم و عقل و بیانند و آنان اهل بیت نبوتند.2



چنان كه امام باقر(ع) می فرماید: نحن اهل الذكر و نحن المسؤولون ... ما اهل ذكر هستیم و ما هستیم كسانی كه باید از ما سؤال شود.3



از این رو بر اساس این روایات روشن می گردد كه حضرت زهرا(س) و سایر معصومین «اهل ذكر» می باشند و آنها هستند كه به معارف الهی آگاهی كامل دارند و مردم باید معالم دین خود را از آنها بیاموزند.